În fiecare an, în ziua de 12 decembrie, Biserica Ortodoxă prăznuiește un mare ierarh creștin, anume pe Sf. Spiridon, episcop al Trimitundei, din Cipru, considerat făcător de minuni, cu viață aleasă și apărător al dreptei credințe.
În Craiova, Înaltpreasfințitul Dr. Irineu, Arhiepiscopul Craiovei și Mitropolitul Olteniei, a săvârșit liturghia arhierească în biserica parohială închinată Sf. Ier. Spiridon. Din soborul de preoți au făcut parte Pr. Grigore Vulcănescu, protoiereu al Protopopiatului Craiova Sud, Pr. Nicolae Ion, protoiereu al Protopopiatului Craiova Nord, Pr. Daniel-George Achim, în calitate de consilier și de preot paroh, precum și Pr. Nicolae Răzvan Stan, decanul Facultății de Teologie Ortodoxă din Craiova. În cadrul sfintei slujbe, diaconul Munteanu Violet a fost hirotonit preot pe seama Parohiei Poenari, din Protoieria Târgu Cărbunești, iar tânărul Petcu Cosmin a fost hirotonit diacon pe seama Parohiei Arcani I, din Protoieria Târgu-Jiu Nord.
În cuvântul de învățătură, Înaltpreasfinția Sa a vorbit la început despre viața sfântului, născut în jurul anului 270 d. Hr. Înainte de a ajunge arhiereh al lui Hristos, Sf. Spiridon a fost căsătorit, îndeletnicindu-se cu păstoritul. În tot ceea ce făcea, îndeplinea cuvântul evanghelic al iubirii de aproapele și de Dumnezeu. Rămânând văduv, a fost ales de comunitatea de creștini din Trimitunda episcop al acestei zone: „Sf. Spiridon a fost chemat la această înaltă treaptă a arhieriei pentru că Însuși Mântuitorul Iisus Hristos, în chip tainic, era într-însul. Tot ceea ce făcea Sf. Spiridon și ceea ce el învăța, atât faptele cât și cuvintele sale, inspirau, sfințeau și binecuvântau. Aceste lucruri le regăsim în viața Sf. Spiridon în nenumăratele minuni care s-au păstrat. Au scris despre acestea ucenicii sfântului, dar și credincioșii care l-au cunoscut sau care au fost ajutați în vreun fel de puterea sfântului”.
În continuare, Părintele Mitropolit Irineu a vorbit despre implicarea Sf. Spiridon la primul Sinod Ecumenic al Bisericii Creștine, din anul 325, atunci când s-a combătut învățătura greșită a preotului Arie. Acesta susținea că Fiul lui Dumnezeu este prima creatură a lui Dumnezeu, ceea ce înseamnă că Hristos, Logosul întrupat, nu era nicidecum Dumnezeu ci doar o simplă creatură. Din punct de vedere dogmatic, credința creștină despre Sf. Treime este aceasta că Dumnezeu este Unul în ființă, dar întreit în persoane (Dumnezeu-Tatăl, Dumnezeu-Fiul și Dumnezeu-Sfântul Duh). Pentru a demonstra în mod practic acest crez, Sf. Spiridon a luat în mâna sa o cărămidă, din care a ieșit foc, apa și pământ, cele trei componente necesare plămădirii. În felul acesta, putem explica prin analogie cum pot exista trei persoane dar totuși un singur Dumnezeu. Tot la acest sfânt sinod, convocat de Împăratul Constantin cel Mare, ceata de Sfinți Părinți a redactat primele 8 articole ale Simbolului de Credință, pe care credincioșii îl mărturisesc la fiecare Sf. Liturghie, alături de preoții slujitori.
Îndemnul de final al ÎPS Dr. Irineu a fost acela de a-l cinsti cu evlavie pe Sf. Ier. Spiridon, urmându-i exemplul și rugându-ne către el, cu credința că sfântul ne va asculta rugăciunile. În prezent, moaștele Sf. Ier. Spiridon se află în catedrala care-i poartă numele în Insula Corfu, din Grecia.
(Doru Marcu)