Slujire arhierească în Catedrala Mitropolitană „Sf. Mc. Dumitru” din Craiova: Praznicul „Botezul Domnului” și Slujba de sfințire a apei

Evenimente

În ziua de 6 ianuarie 2020, pentru praznicul „Botezul Domnului”, cunoscut în popor sub denumirea de Bobotează sau Dumnezeiasca Arătare, Înaltpreasfințitul Dr. Irineu, Arhiepiscopul Craiovei și Mitropolitul Olteniei, a săvârșit Sfânta Liturghie în Catedrala Mitropolitană „Sf. Mc. Dumitru” din Craiova. A urmat de Slujba de sfințire a apei sau Slujba aghiasmei mari. care a avut loc în fața sfintei catedrale, unde au fost pregătite vasele cu apă și unde Înaltpreasfinția Sa, înconjurat de un sobor de diaconi și preoți, a citit Sfânta Evanghelie, precum și rugăciunea de sfințire a apei. În această zi deosebit de importantă pentru viața și practica Bisericii Ortodoxe, sute de credincioși craioveni au participat la sfintele slujbe, iar apoi au primit apă sfințită pe care o vor consuma în fiecare dimineață până la Odovania praznicului Botezului Domnului din data de 14 ianuarie 2020.

În cuvântul de învățătură, rostit imediat după Sfânta Liturghie, Părintele Mitropolit Irineu a teologhisit despre marea sărbătoare a creștinătății, anume Botezul Domnului Iisus Hristos, care completează dumnezeiasca arătare începută cu evenimentul petrecut în Betleem, anume nașterea după trup a Domnului nostru Iisus Hristos. În esență, Iisus Hristos a venit la râul Iordan pentru a fi botezat de către Ioan, Înaintemergătorul Său, pentru a arăta evreilor și apoi tuturor oamenilor cine este Fiul lui Dumnezeu. Așa cum sfinții evangheliști au relatat, la momentul botezului Sfânta Treime Se descoperă în chip minunat: Fiul lui Dumnezeu este Mântuitorul Hristos, Sfântul Duh se coboară în chip de porumbel, iar glasul Tatălui Se face auzit din ceruri. „În această zi preamărim pe Preasfânta Treime, o cinstim și o lăudăm pentru că S-a arătat la Iordan, așa cum spunem în cântarea În Iordan botezându-Te, Tu, Doamne, închinarea Treimei S-a arătat. De aceea, astăzi, noi cinstim deschiderea cerului, deschiderea iubirii Tatălui ceresc și pogorârea Duhului Sfânt, care odihnește peste Mântuitorul Iisus Hristos”.

În același timp, momentul botezului va fi urmat de activitatea publică a Domnului Hristos, înainte de a fi răstignit pe cruce. Botezul practicat de către Ioan era doar botezul pocăinței, cu apă, însă prefigura Sfânta Taină a Botezului, poarta de intrare a oamenilor în Împărăția lui Dumnezeu: „Este botezul pe care Domnul ni-l dă prin Jertfa și Învierea Sa. Acest botez l-am primit după Pogorârea Duhului Sfânt, căci de atunci Duhul cel de viață dătător rămâne în Biserică și se împărtășește tuturor celor care se botează în numele Preasfintei Treimi, devin copii ai Tatălui ceresc, se îmbracă în Mântuitorul Iisus Hristos și sunt pecetluiți de Duhul Sfânt”.  

În ultima parte a predicii, Înaltpreasfințitul Irineu a subliniat legătura dintre Botezul Domnului și Sfânta Biserică: „La Botez, Îl vedem pe Mântuitorul Iisus Hristos că primește de la Sf. Ioan acest ritual al botezului, dar El este Cel care ne botează cu Duh Sfânt și cu foc. Ne botează pe fiecare atunci când suntem aduși la biserică de părinții și nașii noștri ca să primim această taină dumnezeiască, taina înfierii, taina încorporării, taina primirii noastre în iubirea Preasfintei Treimi. De la botez, noi suntem însemnați ca și hristoși, ca și copii ai lui Dumnezeu, oameni îndumnezeiți, pentru ca odată cu arvuna aceasta să primim cununa cea neveștejită de la Tatăl cel ceresc”.

 

(Doru Marcu)