Α. GRĂDINIȚA CU P.P. „SFÂNTA TATIANA” CRAIOVA ORGANIZEAZĂ IN DATA DE 07.03.2022 CONCURS DE OCUPARE A 3 POSTURI VACANTE DE EDUCATOR,
-ANGAJARE PE DURATĂ NEDETERMINATĂ .
B. COMPETENŢELE SPECIFICE EDUCATOAREI / PROFESORULUI PENTRU ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREŞCOLAR
a) Competențe de organizare instituțională și de management al resurselor umane:
-
- de a organiza activități cu copii preșcolari, grupe de preșcolari și cu părinții acestora, sau în colaborare cu comunitatea locală sau adulții;
- de a gestiona timpul, spațiul și resursele de care dispune sala de grupă și instituția în care lucrează;
- capacitatea de a organiza şi menţine un mediu educaţional sigur şi stimulativ, propice educaţiei (în care copiii să se simtă în siguranţă, dar şi suficient stimulaţi).
b) Competenţe de relaţionare:
-de a promova relații educaționale pozitive, deschise și flexibile cu fiecare copil în parte;
-de a sprijini și încuraja interacțiunile dintre copii;
– de a cunoaște potențialul și nevoile educaționale ale fiecărui copil de la grupa sa;
– de a promova și încuraja participarea și implicarea preșcolarilor în activități stimulative;
– de a asigura echilibrul între concentrarea pe realizarea sarcinii stabilite și concentrarea pe relațiile cu preșcolarii;
– de a-i forma pe preșcolari pentru a-și asuma responsabilități;
– de a stimula interesele pentru cunoaștere al preșcolarilor;
– de a crea un climat plăcut, stimulativ în sala de grupă;
– de a cultiva empatia în grupul de copii;
– de a relaționa cu fiecare copil în parte, în funcție de caracteristicile și de nevoile lui specifice;
– de a relaționa cu părinții, profesioniști și alți adulți, în condiții de parteneriat educativ;
– de a învăța din experiența părinților cu copilul lor;
– de a colabora și coopera cu colegele pentru îndeplinirea proiectelor educaționale instituționale și individuale;
c)Competențe de comunicare:
de a formula întrebări relevante;
a comunica verbal, corect și relevant, pentru programul educațional al preșcolarilor (model de vorbire corectă);
de a formula enunțuri inteligibile pentru preșcolari;
de a selecta secvențe informative și acționale specifice vârstei;
de a crea oportunități prin care să se obțină feedback-ul necesar de la preșcolari;
de a răspunde întrebărilor copiilor, în așa fel încât să-i stimuleze a dori să știe mai mult;
de a asculta ceea ce vor să exprime copiii și părinții lor;
de a stabili relații reale de comunicare (de a se lăsa interesată de ceea ce spun copiii și de a se prezenta lor într-un mod autentic);
d)Competențe psihologice:
de a avea maturitate afectivă (echilibru emoțional, stabilitate, capacitatea de a nu se lăsa afectată emoțional de comunicări pozitive sau negative ale copiilor sau părinților, capacitatea de a stabili distanțe afective corespunzătoare relațiilor didactice);
de a gândi în timpreal (de a găsi soluții adecvate momentului și nu de a veni cu clișee sau stereotipii);
de a relaționa în același timp cu mai mulți copii diferiți (fără a deveni excedată, iritată și fără a uniformiza);
de a avea plăcerea jocului, deschidere către nou, capacitate creativă;
C. COMPETENȚE SPECIFICE
a) Competențe de comunicare și relaționare:
utilizarea conceptelor și teoriilor moderne de comunicare: orizontală/verticală, complexă, diversificată și specifică;
manifestarea unei atitudini empatice și de sprijin/ suport față de nevoile individuale, generale și de moment ale preșcolarilor;
proiectarea, realizarea și evaluarea procesului instructiv-educativ, ca actde comunicare;
facilitarea comunicării educatoare-copii-părinți-cadre didactice de alte specialități;
accesarea diverselor surse de informare în scopul documentării;
realizarea unor proiecte de parteneriat grădiniță-familie-comunitate pe probleme educative (educație nonformală/ informală);
b) Competențe metodologice:
utilizarea adecvată a cunoștințelor de didactică preșcolară, de psihologie și pedagogie preșcolară în proiectarea și desfășurarea activității didactice cu copiii;
proiectarea conținuturilor instructiv-educative în acord cu prevederile programei și cu specificul grupei la care educatoarea își desfășoară activitatea;
utilizarea optimă a factorilor spațio-temporali, în vederea eficientizării procesului instructiv-educativ;
aplicarea corectă a metodicii predării activităților instructiv-educative în grădinița de copii în procesul de predare-învățare-evaluare;
abordarea practică a teoriilor moderne asupra învățării, în vederea stimulării, formării și dezvoltării capacităților de cunoaștere ale copilului;
manifestarea unei conduite metodologice flexibile și inovative;
c) Competențe de evaluare și autoevaluare a activității didactice:
operareacu conceptele evaluării și cu cele ale teoriei moderne în domeniu;
proiectarea eficientă a tuturor formelor de evaluare și adaptarea conținuturilor de predare în funcție de rezultatele evaluării;
utilizarea strategiilor adecvate de evaluare/autoevaluare individuală/de grup;
utilizareaautoevaluăriipentru îmbunătățirea procesului didactic.
d) Competențe psiho-sociale:
aplicarea normelor general-valabile (de igienă, de circulație, de estetică, ecologice etc.) de comportament civic, prosocial, în vederea transmiterii acestora persoanelor cu care intră în contact (copii, părinți, colege, alți membri ai comunității);
selectarea și aplicarea unor comportamente adecvate, de adaptare eficientă și rapidă la schimbările de natură socială;
operarea cu metode și tehnici eficiente de cunoaștere a naturii umane, în vederea unei comunicări eficiente cu toți partenerii;
identificarea și aplicarea unor metode și mijloace eficiente de lucru cu copiii, în vederea stimulării și facilitării procesului de socializare a acestora;
e) Competențe tehnice și tehnologice:
adoptarea unei conduite psihopedagogice inovatoare în plan profesional;
selectarea metodelor optime în vederea asigurării formării deprinderilor practice;
utilizarea limbajului calculatorului, a tehnologiei informației și comunicării (TIC).
f) Competențe de management al carierei:
utilizarea metodelor și tehnicilor de autocontrol psihocomportamental;
adoptarea de conduite eficiente pentru depășirea „situațiilor de criză”;
manifestarea unei conduite (auto) reflexive;
disponibilitatea de a-și organiza și revizui propria învățare, atât individual, cât și în grup;
informarea/ formarea continuă cu noutățile în domeniu;
utilizarea conduitei reflexive pentru îmbunătățirea procesului didactic.
D. TEMATICA PENTRU LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ
I. LIMBA ROMÂNĂ
Sunetele limbii române
Corespondența dintre litere și sunete
Segmentul vocalic (diftong; triftong; hiat)
Silaba. Regulile silabației în limba română
Ortografia și despărțirea cuvintelor în silabe
Semnele de punctuație si de ortografie
Funcționalitatea semnelor de punctuație și a semnelor ortografice
Sensul cuvintelor (sensul propriu și sensul figurat)
Relații semantice între cuvinte (sinonimie, antonimie, omonimie, paronimie, polisemie)
Îmbogățirea vocabularului (mijloace interne, mijloace externe)
II. LITERATURA ROMÂNĂ
a) Proza-specii narative: basmul cult, schița, povestirea,nuvela, romanul
Conținuturi:
– Povestea lui Harap-Albde Ion Creangă
– D-l Goe…/Vizită…de I.L. Caragiale
– Hanu Ancuțeide Mihail Sadoveanu
b) Poezia:-poezia epică: fabula
-poezia lirică
Conținuturi:
–Se studiază un singur text poetic aparținând următorilor autori: Mihai Eminescu, Vasile Alecsandri, Grigore Alexandrescu, Tudor Arghezi, Nichita Stănescu
c) Dramaturgia-comedia
Conținuturi:
– O scrisoare pierdutăde I.L. Caragiale
Bibliografie orientativă – Limba română
- ***Gramatica de bază a limbii române, București, Editura Univers Enciclopedic Gold, 2010.
- ***Dicționarul ortografic, ortoepic și morfologic al limbii române, Ediția a II-a revăzută și adăugită, București, Editura Univers Enciclopedic, 2005.
- ***Manualele de Limba română, cls. a IX-a, a X-a, a XI-a, a XII-a pentru Școlile Normale/Liceele pedagogice/Colegiile pedagogice (în vigoare).
Bibliografie orientativă -Literatura română
- Anghelescu, M., Clasicii noștri, București,Editura Eminescu, 1996.
- Anghelescu, M., Ionescu, C., Lăzărescu, Gh.,Dicționar de termeni literari, București, Editura Garamond, 1995.
- Călinescu, G., Istoria literaturii române de la origini până în prezent, București, EdituraSemne, 2003.III. TEMATICA PENTRU PEDAGOGIE PREȘCOLARĂ
- EDUCAȚIE, INOVAȚIE ȘI REFORMĂ
– Educația și provocările lumii contemporane. Noile educații
– Educația timpurie – dimensiune a învățării pe tot parcursul vieții
– Alternative educaționale în educația timpurie
– Tranziția de la grădiniță la școală
– Grădinița – nucleu al unei comunități care învață
- EDUCABILITATEA. FACTORII DEZVOLTĂRII PERSONALITĂȚII UMANE – INTERACȚIUNI ȘI DOMINANTE
– Conceptul de dezvoltare și conceptul de educabilitate
– Ereditatea, factor intern al dezvoltării personalității
– Mediul, factor extern al dezvoltării personalității
– Educația – factor hotărâtor al dezvoltării psihice; specificul influențelor educative la vârstele timpurii
– Metode, tehnici și instrumente de cunoaștere a specificului dezvoltării psihice la vârstele timpurii. Repere ale dezvoltării la vârstele timpurii. Domeniile de dezvoltare (Dezvoltarea fizică, sănătate și igienă personală; Dezvoltarea socio-emoțională; Capacități și atitudini în învățare; Dezvoltarea limbajului, a comunicării și premisele citirii și scrierii; Dezvoltarea cognitivă și cunoașterea lumii)
- PROIECTAREA DIDACTICĂ ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL PREȘCOLAR
– Conceptul de proiectare didactică; funcțiile proiectării didactice; etapele proiectării didactice
– Produsele curriculare fundamentale: plan de învățământ, programă școlară, planificare tematică anuală, planificare calendaristică săptămânală, proiectul tematic, proiectul didactic
- ÎNVĂȚAREA ÎN GRĂDINIȚĂ. ORIENTĂRI CONTEMPORANE ÎN TEORIA ȘI PRACTICA ÎNVĂȚĂRII ÎN GRĂDINIȚĂ
– Conceptul de învățare în grădiniță. Mecanisme și procesualitate. Forme, tipuri și niveluri de învățare
– Teorii ale învățării (B.F. Skinner, J. Piaget, L.S. Vîgotski, D.P. Ausubel, R. Gagne etc.)
– Condiții interne ale învățării în grădiniță: procesele cognitive, afective, volitive; motivația – geneză, dinamică, forme, structuri motivațional -atitudinale. Legea optimului motivațional
– Condiții externe ale învățării în grădiniță: statutul educatoarei, mediul grădiniței și al grupei de copii preșcolari, mediul socio-familial, factori ergonomici și de igienă ai învățării
– Învățarea centrată pe copil.Valorificarea unor teorii psihologice ale învățării (teoria inteligențelor multiple,teoria inteligenței emoționale,teorii de tip constructivist), ca modele de instruire adaptate la specificul învățământului preșcolar
- COPII CU CERINȚE EDUCATIVE SPECIALE (CES) ÎN GRĂDINIȚĂ
– Educația incluzivă în grădiniță. Servicii integrate și incluzive în educația timpurie
– Colaborarea cu părinții și cu alte categorii profesionale de sprijin
- MANAGEMENTUL CARIEREI DIDACTICE
– Prevederi legislative care sprijină dezvoltarea carierei didactice
– Importanța dezvoltării profesionale în cariera didactică
1. Curriculum pentru educația timpurie–structură, principii și valori fundamentale; plan de învățământ, metodologia de aplicare a planului de învățământ, domenii de dezvoltare, domenii experiențiale, activități de învățare, organizarea și amenajarea spațiului educațional și rolul centrelor de interes/ariilor de stimulare;2. Proiectarea didactică –specificul proiectării didactice în grădiniță:lectura personalizată a programei pentru educația timpurie, planificare tematică anuală, planificare calendaristică săptămânală, proiecte tematice, proiect de activitate didactică (temă, scop, obiective operaționale, evenimente didactice);3. Organizarea activităților de învățare în educația timpurie:– mediul educațional, ambianța psiho-relațională, modalități de organizare a grupei, modele de aranjare spațială a grupei, activități de învățare cu grupa combinată;
– tipuri, importanță, specific, organizare,desfășurare, evaluare: activități pe domenii experiențiale, jocuri și activități liber-alese, activități pentru dezvoltare personală, activități integrate, activități monodisciplinare, activități opționale, activități extrașcolare.
- Jocul în educația timpurie–definirea jocului și specificul lui în preșcolaritate. Funcțiile și clasificarea jocurilor. Relația joc –dezvoltare –învățare
- Modalități specifice de realizare a activităților didactice în educația timpurie:memorizare, convorbire, povestire și repovestire, lectura după imagini, observarea, joc didactic, exercițiu cu material individual, joc-exercițiu, joc de rol, joc logico-matematic, joc cu text și cânt, joc muzical, joc de mișcare, joc de creație, lectura educatoarei, dramatizare, audiție,pictură, desen, modelaj, colaj
- Strategii didactice tradiționale și moderne utilizate în educația timpurie: metodă de învățământ, procedeu didactic, tehnică, instrument didactic, mijloace de învățământ, materiale didactice
- Evaluarea în educația timpurie:funcții (constatativă, predictivă, diagnostică), forme de evaluare (evaluare inițială, evaluare formativă/ continuă, evaluare sumativă/ cumulativă), metode și instrumente de evaluare -tradiționale și moderne .
BIBLIOGRAFIE:
- Bizdună, M., Neagu, A., Texte pentru educația limbajului la preșcolar,București, Editura PROGnosis, 2000.
- Bocoș, M., Didactica disciplinelor pedagogice. Un cadru constructivist, Pitești, Editura Paralela 45, 2008.
- Bocoș, M., Catalano, H., Avram, I., Someșan, E. (coord.), Pedagogia învățământului primar și preșcolar. Instrumente didactice, Cluj-Napoca, Editura Presa Universitară Clujeană, 2009.
- Bocoș, M., Jucan, D., Fundamentele pedagogiei. Teoria și metodologia curriculum-ului,Pitești, Editura Paralela 45, 2008.
- Botiș, A., Mihalca, L., Despre dezvoltarea abilităților emoționale și sociale ale copiilor, fete și băieți, cu vârsta până la 7 ani,Buzău, Editura Alpha MDN, UNICEF, 2007.
- Breben, S., Gongea, E., Mitrulescu, V., Învățarea bazată pe proiecte, Craiova, Editura Arves, 2009.
- Breben, S., Gongea, E., Ruiu, G., Fulga, M.,Metode interactive și de grup, ghid metodic, Craiova, Editura Arves, 2006.
- Breben, S., Ruiu, G., Fulga, M., Tuturugă, M., Mediul educațional în grădiniță,Craiova, Editura Reprograph, 2005.
- Catalano, H., Albulescu, I., Didactica jocului, București, Editura Didactică și Pedagogică, 2019.
- Catalano, H., Albulescu, I., Pedagogia jocului și a activităților ludice, București, Editura Didactică și Pedagogică, 2018.
- Catalano, H., Albulescu, I., Sinteze de pedagogia învățământului preșcolar, București, Editura D.P.H., 2019.
GRAFIC DEPUNERE DOSARE:
- 01.2022-19.01.2022 DEPUNERE DOSARE
- 01.2022-20.01.2022 EVALUARE DOSARE
- 01.2022-21.01.2022 CONTESTAȚII
- 01.2022-AFIȘARE REZULTATE FINALE