Activitatea extracurriculară „Lecturi biblice. Inițierea elevilor seminariști în elaborarea unei lucrări științifice”

Evenimente Proiecte

Cu binecuvântarea Înaltpreasfințitului Părinte Dr. Irineu, Arhiepiscopul Craiovei și Mitropolitul Olteniei, sâmbătă, 10 februarie 2024, la Seminarul Teologic Ortodox ”Sfântul Grigorie Teologul” din Craiova s-a desfășurat inedita activitate extracurriculară „Lecturi biblice. Inițierea elevilor seminariști în elaborarea unei lucrări științifice”. Evenimentul a avut loc în cadrul unui atelier de cunoaștere, de explorare, pornind de la necesitatea lecturii, scrierii, comunicării, discuției și dezbaterii în viața noastră de zi cu zi.

Sub coordonarea Arhidiac. prof. dr. Stăiculescu Angel-Cristian, atelierul de cunoaștere a fost conceput și organizat ca activitate de promovare a lecturii în rândul elevilor seminariști în contextul Zilei Naționale a Lecturii și al Zilei Internaționale a Cititului Împreună, eveniment celebrat în peste 170 de țări la nivel mondial.

La acest atelier au participat 34 de elevi seminariști din clasele a IX-a, a X-a și a XI-a, activitatea fiind structurată în două părți. În prima parte a întâlnirii, părintele profesor coordonator a subliniat faptul că lectura este fundamentul unei societăți bazate pe cunoaștere, lectura însăși fiind o abilitate cheie pentru învățarea pe tot parcursul vieții. Pornind de la cele menționate mai sus, elevii au fost invitați să răspundă unui chestionar anonim în care și-au expus așteptările privind desfășurarea activității, după care s-a făcut o scurtă incursiune în isagogia lecturilor biblice. Elevii au putut afla informații prețioase cu privire la inspirația Sfintei Scripturi, canonul biblic și necesitatea citirii Sfintei Scripturi. Tot în această primă parte, elevii s-au putut bucura de lectura publică, fiecare dintre cei prezenți citind pe rând în fața colegilor din Sfinții Evangheliști propuși pentru lectura din cadrul atelierului. Sfântul Grigorie Teologul, ocrotitorul Seminarului Teologic din Craiova, a fost amintit ca exemplu prin excelență care și-a dedicat viața cunoașterii, educaţia părintelui capadocian prezentându-se drept model pentru orice tânăr care doreşte să-şi clădească o cultură autentică. În finalul primei părți, elevii au optimizat lectura individuală biblică pentru a scoate, fiecare în parte, ideile principale dintr-un capitol pe o fișă de lucru individuală. Toți elevii prezenți la această activitate au avut la ei Sfânta Scriptură sau Biblia.

Partea a doua a atelierului a fost de noutate pentru tinerii seminariști, aceștia fiind inițiați în tainele eleborării unei lucrări științifice: prezentarea temei (scop, obiective), contextul, încadrarea teoretică, evidențierea noutății pe care lucrarea o aduce, structura lucrării, concluziile, precum și normele de întocmire a aparatului de note și a bibliografiei, inclusiv normele de tehnoredactare. După o prezentare detaliată realizată în power point, Părintele profesor Stăiculescu le-a exemplificat practic elevilor, folosind cărți, reviste și studii de specialitate, cum se pot pune bazele întocmirii unei lucrări științifice. La sfârșitul atelierului de lucru, toți elevii au oferit un feedback anonim asupra întregii activități, reținând câteva dintre acestea: „Foarte frumos! Am învățat  că este necesar să cunoaștem multe lucruri”; „Sper să mă dezvolt spiritual și să mi se aprindă în suflet dorința de a citi mai mult.”; „Această activitate a însemnat pentru mine învățătură și cunoaștere”; „Cred că mă va învăța să fac o lucrare științifică”; „Mă aștept ca această activitate să îmi dezvolte și să-mi dăruiască o nouă perspectivă asupra Sfintei Scripturi, dar, mai ales să-mi îmbogățească cultura teologică”; „Această activitate a însemnat pentru mine bucurie și relaxare, dezvoltare personală, cunoștințe noi și învățături noi” etc.

La final, coordonatorul atelierului a prezentat beneficiile lecturii în viața noastră și a felicitat elevii pentru prezență și implicare, încurajându-i ca această activitate să nu să se încheie după o zi și/sau săptămână de lectură, ci, dimpotrivă să devină o mișcare continuă de cultivare a obiceiului de a citi ca parte fundamentală a dezvoltării întregii noastre ființe.

(Arhid. prof. Stăiculescu Angel-Cristian)