Dragii mei credincioși și credincioase,
Sfântul Ioan Botezătorul este în centrul praznicului de astăzi, el fiind cel care s-a jertfit pentru adevăr, credinţă şi dreptate, așa cum spune Sfânta Evanghelie. Față de alte sărbători, cea de astăzi se referă la o ucidere, la tăierea capului acestui Drept, Ioan Botezătorul. Însă, cu toate că ne referim la drama Sfântului Ioan, totuşi îl cinstim cu bucurie, aducându-ne aminte de importanţa jertfei şi a morții. Deci comemorarea de astăzi prezintă sacrificiul vieții ca pe ceva legat de fiinţa umană şi de preamărirea noastră în Împărăția Cerurilor. Acest lucru înseamnă că de la naştere şi până la moarte, suntem chemaţi să ne jertfim pentru binele nostru şi al aproapelui nostru. Sfântul Ioan Botezătorul, cum vedem, se jertfeşte pentru credinţa în Dumnezeu și pentru apărarea adevărului şi dreptății descoperite de Creatorul nostru. Ca atare, pentru că el crede în Dumnezeu şi-L mărturiseşte înaintea oamenilor, pentru aceasta suferă, rabdă şi își dă viața pe altarul adevărului şi dreptăţii!
Dreptmăritori creștini,
Tăierea capului Sfântului Ioan Botezătorul este o sărbătoare care se ţine cu post şi rugăciune pentru că acest mare Sfânt a fost un postitor desăvârșit şi un fierbinte rugător. Mai mult, moartea Sfântului Ioan s-a petrecut tocmai din pricina neînfrânării lui Irod și a oaspeților lui. Deci, ori cât am vrea să atenuăm dimensiunea tragică a acestei sărbători, totuși nu putem să nu ne cuprindă un moment de tristeţe şi de părere de rău pentru Sfântul Botezător, un moment de reculegere în care n-ar trebui să ne veselim cum a făcut Irod. Deşi, Sfântul Ioan Botezătorul, nu este o persoană care a murit pentru totdeauna, totuși el a sfârşit înfricoşător viaţa aceasta pământească. Irod i-a tăiat capul, iar Dumnezeu l-a înălțat Sfântul Ioan fiind cel mai mare om născut din femeie din Împărăția cerurilor. Biserica, deci, a rânduit ca pe 29 august să facă pomenire acestui postitor şi rugător, care a trăit în pustie şi apoi a venit ca să vorbească oamenilor despre Împărăţia lui Dumnezeu.
Sfântul Ioan Botezătorul este prin urmare martirul credinţei şi al apărării Legii lui Dumnezeu înaintea oamenilor necredincioşi. El este mărturisitorul adevărului revelat de Dumnezeu şi implicit al Mântuitorului Hristos, Mielul lui Dumnezeu Care ridică păcatele lumii. Atâta vreme cât Îl mărturisim pe Dumnezeu, indiferent că ne dăm viaţa sau că o păstrăm în credinţa şi rânduiala lui Dumnezeu, în familia noastră sau în biserică sau în mănăstire, adevărul trebuie apărat şi propovăduit înaintea lumii; această nevoinţă este cu adevărat martirică! Deci, adevărul trăit prin faptă este martiric şi mărturisitor, pentru că, în primul rând, prin mucenicie îl propovăduim pe Dumnezeu, prin însăși viața noastră. În al doilea rând, adevărul pe care-l mărturisim îl arătăm oamenilor prin viaţa noastră ca fiind în simfonie cu legile lui Dumnezeu! În al treilea rând, noi îl mărturisim pe Dumnezeu prin credinţa şi faptele noastre care au fost alese de Domnul să fie probe de fidelitate înaintea oamenilor ca aceştia să vadă faptele noastre și să mărturisească pe Tatăl nostru care este în ceruri. Cu adevărat această probă supremă mucenicia este cea mai bineplăcută lui Dumnezeu.
Preaiubiți credincioși și credincioase,
De la Sfântul Ioan Botezătorul ne-au rămas câteva cuvinte păstrate de Sfinții Evangheliști. În cuvintele lui regăsim viaţa şi faptele lui! Sfântul Ioan Botezătorul este de o consecvenţă exemplară şi de o credincioșie dumnezeiască! El leagă vorba cu fapta, mărturisirea lui fiind deplină şi desăvârşită. Aşa ne învaţă Însuşi Mântuitorul Hristos să lucrăm: „fericit este cel ce va face şi va învăţa!” (Matei 5, 19). Ca să facem ceea ce învăţăm şi să învăţăm ceea ce facem, avem nevoie de credință și iubire de Dumnezeu și de aproapele. Ca atare, nu tot cel ce zice: „Doamne, Doamne”, va intra în Împărăţia lui Dumnezeu! Dacă vorbele noastre nu sunt împlinite prin faptă, ele n-au putere desăvârşită şi desăvârşitoare. Tocmai pentru aceasta Sfântul Ioan Botezătorul este atât de mare în Împărăţia lui Dumnezeu, nu numai ca Botezător al Domnului, ci şi că el, când vorbeşte despre jertfă, se şi jertfeşte, când vorbeşte despre dreptate, se şi arată mărturisitor al dreptăţii. Astfel, Sfântul Ioan este propovăduitorul adevărului divin cu mult curaj, înaintea lui Irod: „Nu-ţi este îngăduit să ţii pe femeia fratelui tău!”. Înțelegem de aici că propovăduind dreptatea şi adevărul atât de puternic, Sfântul Înaintemergător a devenit cu adevărat glasul care strigă în toată lumea, nu numai în pustie. De bună seamă Dumnezeu ni l-a dat să fie vocea autorizată de care noi aveam atâta nevoie, o voce spirituală într-o lume secularizată. Prin urmare, Sfântul Proroc ne învaţă ce trebuie să facem pentru că lumea, uneori, pare să surzească, pare să intre într-o uitare iraţională, mai ales când credinţa nu mai este prioritară în ceea ce face! Apoi, Botezătorul este credincios Domnului până la moarte. Pentru el, credinţa este lucrul cel mai de preţ, fiind într-o strânsă legătură cu mărturisirea şi pocăinţa, cum însuși spune: „Pocăiţi-vă, că se apropie Împărăţia lui Dumnezeu”. Prin urmare trebuie să luăm aminte la cele spuse de Sfântul Ioan Botezătorul și să nu amânăm pocăința noastră: „Securea este la rădăcina pomului şi dacă pomul nu va aduce roade, va fi tăiat şi va fi aruncat pe foc”.
Iubiţi credincioşi şi credincioase,
Sfântul Ioan Botezătorul este omul care s-a născut din părinţi pământeşti, din Sfânta Elisabeta şi din Prorocul Zaharia. El nu este asemenea Mântuitorului Iisus Hristos, Care S-a născut mai presus de fire de la Duhul Sfânt şi din Preacurata Fecioara Maria. Deci s-a născut pe cale firească, prin conlucrarea şi binecuvântarea lui Dumnezeu, la vremea potrivită, ca să fie, Înaintemergător al Domnului Hristos şi glasul pocăinței: „Pregătiţi Calea Domnului, netede faceţi cărările Lui”! Având această chemare Sfântul Ioan Botezătorul este prorocul rânduit de Dumnezeu să vestească venirea lui Mesia. Spre deosebire de alţi proroci care au avut parte numai de descoperiri cu privire la venirea Domnului, Sfântul Ioan a profețit și a și văzut această împlinire a prorociilor de demult. Din acest punct de vedere el încheie şirul profeţilor Vechiului Testament, învrednicindu-se chiar să-L vadă şi să-L atingă pe Mesia, Domnul. A fost numit şi înger, nefiind înger după fire, ci fiind trimis spre a vesti şi a striga: „Gătiţi calea Domnului”, cu toate că, în această activitate mesianică, s-a considerat întotdeauna prietenul Mirelui. Aşa că, dacă „prorocii şi apostolii L-au vestit pe Iisus Hristos nefiind El de faţă, unii înainte de venirea Lui, alţii după înălţarea Lui, singur Sfântul Ioan Botezătorul L-a vestit fiind de faţă Însuşi Mântuitorul Hristos. Pentru aceasta este numit prietenul Mirelui”, cum subliniază Sfântul Ioan Gură de Aur.
Preaiubiți credincioși și credincioase,
Sfântul Ioan Botezătorul este modelul de sfințenie și de evlavie pentru toţi oamenii, indiferent că sunt săraci sau bogaţi. Săracii pot vedea în el pe unul dintre cei care n-avea nimic din ceea ce numim bogăţie în lumea aceasta, dar era îndestulat de sfințenie și harul lui Dumnezeu încă din pântecele maicii sale, Sfânta Elisabeta. Bogaţii văd în Sfântul Ioan pe cel care s-a născut dintr-o familie nobilă și și-a păstrat demnitatea până la sfârșitul vieții cu toate că i s-a tăiat capul pentru dreptate și adevăr. Preoţii au în fiul arhiereului Zaharia pe cel care vorbeşte despre Legea lui Dumnezeu şi se jertfeşte pentru credința în Dumnezeu. Biserica întreagă are în Sfântul Înaintemergător pe cel mai mare sfânt născut din femeie care trăieşte în speranţa venirii lui Mesia și în așteptarea celei de a doua veniri a Domnului. În chip minunat, Sfântul Ioan Botezătorul este în consecință slujitorul și profetul care vede cu darul Duhului și arată cu certitudine pe Mântuitorul Hristos, Mielul lui Dumnezeu care ridică păcatele lumii. Sfântul Ioan Botezătorul este modelul preotului din Trupul tainic al Domnului care are mâna îndreptată spre trupul şi sângele Mântuitorului. Deci Sfântul Botezător spune: „Acesta este Mielul Lui Dumnezeu” și anticipează pe episcopul sau preotul care zice. „acesta este trupul Meu şi acesta este sângele Meu care se varsă pentru voi pentru iertarea păcatelor”! Și dacă Legea şi prorocii se termină odată cu propovăduirea Sfântului Iona, tot el este acela care face începutul Împărăţiei cerurilor vestind pe cel care a venit în lume de la Tatăl să mântuiască neamul omenesc prin jertfa și învierea Sa. Deci Sfântul Ioan a fost omul trimis de la Dumnezeu ca proroc și martor adevărat. În viața și vestirea sa el ne-a asigurat că Dumnezeu Tatăl ne iubește și a voit să ne înveţe înţelesul tainei mântuirii noastre, nu prin altcineva, ci prin Însuși Fiului Lui. Prin faptul că ne-a făcut această descoperire, Sfântul Botezător a subliniat că Însuşi Fiul lui Dumnezeu a făcut posibilă această lucrare, unit în mod nedespărţit cu Tatăl și cu Duhul. Deci în cuvântul Sfântului Ioan descoperim taina Cuvântului lui Dumnezeu care n-a cuprins în Sine prin firea omenească luată din Preacurata Fecioară Maria.
Sfântul Ioan Botezătorul este totodată și omul rugăciunii, al jertfei şi al adevărului! El a fost trimis de Dumnezeu la propovăduire prin lucrarea Duhului Sfânt ca să vestească venirea lui Mesia. În predica lui n-a evitat să mustre, să certe şi să îndemne la pocăinţă pe toată lumea: cum ne spune Sfântul Evanghelist Matei: „Pocăiţi-vă că s-a apropiat Împărăţia Cerurilor” (Matei 3, 2). Propovăduirea Sfântului Ioan este legată de timpul venirii lui Mesia, după prorocul Isaia: „Glasul celui ce strigă în pustie, gătiţi calea Domnului, drepte faceţi în loc neumblat cărările Dumnezeului nostru” (Matei 3, 3). Deci Sfântul Ioan Botezătorul este acela care a fost „trimis de Dumnezeu” să vestească venirea Mielului lui Dumnezeu Care ridică păcatele lumii. Evident, misiunea Sfântului Ioan era de a pregăti pe oameni pentru o viață sfântă și o pocăință sinceră. Pe cei care veneau la el îi îndemna zicând: „faceţi roade vrednice de pocăinţă şi nu începeţi a zice în voi înşivă: Avem tată pe Avraam, căci vă spun că Dumnezeu poate şi din pietrele acestea să ridice fii lui Avraam. Acum securea stă la rădăcina pomilor; deci orice pom care nu face roadă bună se taie şi se aruncă în foc” (Luca 3, 8-9). Vorbind despre sfințenia și viața curată a Sfântului Ioan, prorocul David l-a numit: „Făclie gătită înaintea unsului Meu” (Psalmul 131, 17). Mărturiile din Vechiul Testament și adeveririle Mântuitorului despre Înaintemergătorul Său îl prezintă ca fiind chipul ideal al adevăratului apostolul şi mesager al ortodoxiei în viața lumii. Sfântul Ioan este deci acela care vorbeşte despre adevărata credinţă, iar singura credinţă adevărată este cea ortodoxă. Apoi, el este cel care vestește lumii cu certitudine despre Evanghelia Mântuitorul Iisus Hristos, fără adăugiri și fără diminuări în decursul timpului. Tocmai pentru păstrarea acestor adevăruri Sfântul Ioan mustră și astăzi pe toţi aceia care s-au abătut de la învățătura ortodoxă și de la tradiția noastră străveche. În concluzie, Sfântul Ioan Botezătorul este Luceafărul adevărului și al credinței care orientează pe toți oamenii spre Împărăția Cerurilor. El este atât de cinstit şi apreciat de toată lumea, Mântuitorul Hristos Însuși zicând despre el: „Iar, după ce trimişii lui Ioan au plecat, El a început să vorbească mulţimilor despre Ioan: Ce aţi ieşit să priviţi, în pustie? Oare trestie clătinată de vânt? Dar ce aţi ieşit să vedeţi? Oare om îmbrăcat în haine moi? Iată, cei ce poartă haine scumpe şi petrec în desfătare sunt în casele regilor. Dar ce-aţi ieşit să vedeţi? Oare proroc? Da! Zic vouă: şi mai mult decât un proroc. Acesta este cel despre care s-a scris: «Iată trimit înaintea feţei Tale pe îngerul Meu care va găti calea Ta, înaintea Ta». Zic vouă: Între cei născuţi din femei, nimeni nu este mai mare decât Ioan” (Luca 7, 24-28). Mai adăugăm la cele spuse că în rândul sfinţilor Sfântul Ioan Botezătorul este cel mai mare mijlocitor înaintea lui Dumnezeu, după Maica Domnului. Înaintea Mântuitorului Hristos, Sfântul Ioan este alături de Tronul Dumnezeiesc împreună cu Preasfânta Născătoare de Dumnezeu și mijlocesc pentru noi, aşa cum îl vedem în icoana numită Deisis! Având pe Sfântul Ioan Botezătorul mijlocitor în ceruri nădăjduim să moștenim Împărăția lui Dumnezeu Cel în Treime lăudat, Tatăl, Fiul și Sfântul Duh. Amin!