Facultatea de Teologie din Craiova a găzduit vineri, 18 octombrie, conferința cu titlul: „Creștinismul din India: origini, provocări și perspective”, susținută de pr. prof. univ. dr. Kurian Kachappilly Joseph, de la Universitatea „Dharmaram College”, Bangalore, India. Evenimentul a fost organizat cu binecuvântarea Înaltpreasfințitului Părinte Irineu, Arhiepiscopul Craiovei și Mitropolitul Olteniei, în sala „Sfântul Antim”, în prezenta studenților, masteranzilor, doctoranzilor și profesorilor Facultății de Teologie din Craiova.
În cadrul expunerii subiectului sus amintit, părintele profesor Kurian Kachappilly Joseph a oferit o veritabilă sinteză istorico-religios-culturală, reușind să aducă în atenția auditoriului aspecte inedite dintr-o tradiție creștină milenară, cu ascendențe apostolice. „Primul ministru al Indiei, Pandit Jawaharlal Nehru, într-o circulară transmisă în 17 octombrie 1952, afirma: Amintiți-vă că Religia Creștină cuprinde un număr mare de credincioși în India și că a venit din sudul acestei țări acum aproape 2000 de ani. Este la fel de importantă pentru entitatea Indiei ca oricare altă religie de aici. După tradiția creștinismului din India, în anul 52 d.Hr., Sfântul Apostol Toma a sosit în Kodungallur, localitate aflată în prezent în statul indian Keralla, primind moarte mucenicească în Muntele Sfântului Toma (în Chennai), la anul 72 d.Hr. El a fost înmormântat în vechea catedrală San Thome, din Chennai, Tamilnadu, India. Mai mult, există credința că Apostolul Toma a evanghelizat pe locuitorii din zona Malabar, de pe coasta de S-V a Indiei și a construit șapte biserici pe aceste meleaguri: (1) Kodungallur, (2) Palayoor, (3) Kottakavu (North Paravur), (4) Kokkamangalam, (5) Nilackal, (6) Niranam, (7) Kollam. Cea de a opta, Thiruvithamcode, a fost pe jumătate ridicată de Apostol, lucrările fiind finalizate de maharajahul din acele timpuri (cf. A. Mathias Mundadan CMI, Indian Christians: Search for Identity and Struggle for Autonomy, Bangalore: Dharmaram Publications, 1984). Cea mai veche mărturie despre apostolatul Sf. Toma se găsește în Apocrifa: Faptele lui Iuda Toma, scrisă în limba siriacă în jurul secolului 3 d.Hr. Odată cu întărirea partidelor de extremă dreaptă, în mai multe state din India, s-a generat o adevărată polarizare în societatea indiană cu privire la identitatea credinței creștine. Această stare de fapt a fost orchestrată de partidele politice, pe baza câtorva argumente neîntemeiate, precum: 1. Creștinismul a venit din Apus; 2. Creștinismul se bazează pe prozelitism și 3. Expresia asimilată doctrinar: Extra Ecclesia nulla salus (În afara Bisericii nu există mântuire), intepretată ad-literam. Pe de altă parte, în rândul populației indiene mai multe aspecte legate de credința și practica religiei creștine sunt foarte apreciate. Putem aminti aici în mod special interacțiunile legate de educație și sănătate. Mai mult, asociațiile politice sau partidele au implementat în copie în rândul lor structura ierarhică a Bisericii, dimpreună cu principiile ei de colegialitate, subsidiaritate și sinodalitate”, a menționat pr. prof. Kurian Kachappilly Joseph în discursul prezentat.
Părintele Kurian Kachappilly Joseph este profesor de filosofie și istoria religiilor la DVK Bangalore și la „Christ University” Bangalore din India. Este de asemenea visiting-professor la K.U. University din Leuven, Belgia, precum și la alte universități de prestigiu din Europa. Este un scriitor prolific și un cercetător dedicat, reușind să publice până în prezent 18 cărți de unic autor și peste o sută de studii și articole în reviste de referință din întreaga lume. A călătorit în peste 80 de țări, în special în scop academic, pentru predare, conferințe și seminarii. În prezent, părintele Kurian Kachappilly răspunde de departamentul de Relații Internaționale al DVK Bangalore. Este totodată și Director Executiv al International Process Network (IPN).
(Pr. conf. univ. dr. Ioniță Apostolache)